fredag 29 juli 2011

När man inte spinner ...

Jag vet att jag är lite tråkig, för jag har snöat in totalt på det här med fibrer och att spinna. Jag håller på med saker ett tag så får jag lust att pilla med något annat en stund ... sån är jag. "Allt eller inget" sa en kompis till mig en gång, och det hade jag aldrig tänkt på innan Jenny nämnde det, men det är nog sant. När jag är intresserad av något så går jag in för det med själ och hjärta och när det är över så är det ... över liksom.

Just nu är det stickning, garn, spinning, fibrer och färgning som får hjärtat att klappa fortare och idag har jag inte spunnit jättemycket, men jag har varit på loppis med maken och köpt ett par begagnade kastruller till det facila priset av 10 kronor stycket. Helt lagom när man ska ha dem till att färga ull i :)

Jag fick bassning av en nätkompis som helt sonika förklarade att fibrer som var färgade i micro eller med Kool-Aid och andra såna hushållsfärger minsann inte duger om man ska sälja fibrer på nätet, och tja ... det är nog sant.

Så idag gjorde jag mitt första försök med att färga ull i kastrull. Hur det har gått på riktigt återstår att se, eftersom jag inte vet om ullen är helt genomfärgad eller inte, men så här såg den ut i kastrullen i alla fall för dem som vill veta ...



På ett ungefär samma färgställningar för bägge, men den undre är lite mörkare. Det var avsiktligt :) Ville testa min lilla "Styvmorsviol idé" - blir den här bra kommer den nog att heta "Johnny Jump-Up" i min Etsyshop. Den andra vet jag inte riktigt. Båda är dock färgade i BFL/Tussah silke och åtminstone en av dem hamnar i shoppen. Den andra kanske jag spinner alldeles, alldeles själv ... kanske :D

Inga kommentarer:

Profillänk på Facebook