fredag 15 juli 2011

Blending hackle

Gud vet vad den heter på svenska. En häckla är ju en sådan man använder till linberedning, medan denna används till att blanda ull och topsband av olika färger (och kvaliteter) för att få ett randigt topsband.

Detta har maken och jag försökt pyssla ihop de senaste dagarna och här är resultatet:

Närbild på tvingarna som håller fast häcklan vid bordet.

Här har jag laddat den med diverse merinotops i olika rosa och röda nyanser, samt lite vit nylon.

Till att börja med blev det hemskt ojämnt, eftersom jag aldrig har provat på detta, men plötsligt kom jag på hur tekniken skulle vara (det flöt bara på efter att ha sett en video på Youtube) och så blev det med ens mycket lättare.


Det som skymtar till vänster i bild var det som blev från början. Ojämnt och dant, men sedan, när jag fått kläm på hur Dizzen funkade så blev det bättre ...

Färdigt, randigt topsband med handgjord diz av alträ ovanpå. Dizzen doftar gott!! :)

Inga kommentarer:

Profillänk på Facebook