torsdag 6 oktober 2011

Ibland undrar jag över folks intelligens.


Ja, jag vet att man ska stanna och släppa över gångtrafikanter vid övergångsställen och det gör jag också MEN hur många gånger har man inte råkat ut för folk som går på trottoaren och ser fullt och fast ut som om de ska fortsätta gå på trottoaren bara för att tvärvända vid övergångsstället och gå rätt ut över vägen utan att ens göra en min av att titta om det kommer bilar.

Vad händer då om bilföraren är ouppmärksam - jo, det är bilförarens FEL, och det blir inte roligt för honom men vem fasen är det som blir SKADAD? Det är ju gångtrafikanten!

Är de så urbota dumma att det inte betyder något? Är det bara det faktum att de har RÄTT som har någon betydelse? Jag menar ... hallå? Hur lång tid tar det att slänga en blick och möta förarens för att vara säker på att de är med? Det är så himla många idag som sitter och pratar i mobiltelefon, eller kanske pillar med radion eller tittar åt ett annat håll just då. Jag skulle dö om jag råkade köra på någon, men för fasen - titta åtminstone även om ni har rätten på er sida.

När de ligger på sjukhuset med brutna armar och ben tror jag inte att första tanken är: "Ja, men jag hade i alla fall rätt ...." 

Nä jag har inte hållit på att köra på någon idag, men däremot stannade jag vid ett övergångsställe där tre personer gick tvärs över utan att ens slänga en blick åt bilarna utan fortsatte gestikulera och prata som om de var ute och gick på gågatan. (Tilläggas bör att detta var vuxna människor, t.o.m lite äldre)

Och det är knappast första - eller sista - gången det händer.

Åh, jag blir så arg!!!!

Inga kommentarer:

Profillänk på Facebook